Informace pro vodiče

MÁŠ BĚH V KRVI? JSI ZKUŠENÝ BĚŽEC A MÁŠ RÁD VÝZVY?
STAŇ SE PRŮVODCEM OSTATNÍM BĚŽCŮM

Kdo je vodič?
Ten, kdo vede jiné. Možná lépe leader, průvodce/guide, v běžecké terminologii je nejblíže pacemaker. Ale určitě nevede elektrický proud. Jednotlivé úseky nejsou značeny, ale za to mají svůj jízdní řád, kterým je hlavně čas startu a tempo běhu. Proto je vodič na trase klíčový. A proto hledáme schopné běžce, kteří by ostatní z nás mohli vést po správné cestě a ve stanoveném tempu. Měl by mít zkušenosti s během podle gps (mobil), držet v rozumné míře stanovené tempo a neztratit se.

Jak se stát vodičem?
Máš za sebou pár štafetových běhů? Jsi orientační běžec nebo rád běháš kdekoli jen s pomocí mapy? Tak na to možná máš. Přečti si základní desatero vodiče, ve kterém je vše podstatné, co bys měl před rozhodnutím vědět. Na každém úseku budou dva vodiči, tak si při registraci zkontroluj, zda je tebou vybraný úsek volný.

Má to nějaké výhody?
Na svůj úsek přebíráš štafetový kolík, pomyslnou pochodeň jako při olympijském běhu. Stáváš se leaderem, průvodcem, pomocníkem, pro některé i vzorem. Pokud tě tohle neláká, nevadí. Rádi tě uvidíme na trati mezi běžci.

Máš kolem sebe celou partu vodičů?
Dej nám vědět. Staň se jejich kapitánem a vyřešíme tím víc věcí najednou. Třeba s nimi vytvoříš s naší pomocí i novou trasu. Pro kapitány máme zvláštní bonus.

DESATERO VODIČE

  1. Příprava na běh. Má nastudovanou trasu a počasí tak, aby tušil, co ho čeká, podobně jako na jiných štafetových bězích (terén, převýšení, kritická místa, místo předávky, déšť, tma apod.) a dokáže se na to připravit (nepromokavé pouzdro na mobil, čelovka, odrazky, …). Jeho mobilní číslo je přidáno do WhatsApp skupiny dané trasy, aby měl přehled o průběžném stavu štafety.

  2. Doprava na start. Na svůj první úsek se dopravuje s dostatečným předstihem. Pokud by přesto start nestihl, oznámí to včas přes WhatsApp skupinu trasy, aby i ostatní vodiči na předávce znali stav a mohli tak nastalou situaci řešit.

  3. Štafetový kolík. Přebírá si GPS lokátor od předchozího vodiče a pokud možno jej má po celou dobu na ruce. Při běhu má na sobě viditelně umístěno také označení vodiče, které obdrží před startem.

  4. Čas startu. Vybíhá na svůj úsek v čase stanoveném podle jízdního řádu. Pokud by vodič z předchozího úseku přiběhl později, je vhodné ztrátu postupně stahovat. Pro vodiče s více úseky najednou: při doběhu na průběžnou předávku počká do stanoveného startovního času.

  5. Trasování. Pro orientaci při běhu doporučujeme využívat oficiální trasy stažené z mapy.cz a uložené v mobilu. Pozor! Neexistuje žádné zvláštní značení a běží se za plného provozu. Občas při orientaci pomůžou turistické značky, po kterých se často běží.

  6. Tempo. Snaží se držet pocitově mírně vyšší tempo, než je stanoveno v jízdním řádu. To umožní mít rezervu na předávce, resp. při bloudění. Pokud jsou vodiči na trase sami, mohou zvolit tempo libovolně vyšší.

  7. Kontrola tempa. Pro sledování svého tempa může využívat průběžné kontrolní body v jízdním řádu tras, které jsou v každé trase na mapy.cz zaneseny. Jedná se o časy 30 min (typicky průběžný bod č. 2 nebo 3), u delších tras i 60 min (typicky bod č. 3 nebo 4) nebo 90 min (typicky bod č. 4 nebo 5). Body jsou vypočteny s pomocí algoritmu aplikace mapy.cz a mají tedy sloužit pouze pro časovou orientaci.

  8. Bloudění. Když zjistí, že bloudí, nemusí se vracet po stejné cestě zpět, ale zastaví se, v klidu vyhodnotí situaci a rozhodne se, jak se nejlépe na trasu zase napojit, případně i později zkrátit.

  9. Bezpečnost. Na trase jsou vždy minimálně dva vodiči. Při jakémkoli větším problému na trase se očekává, že se aktivně snaží řešit nastalou situaci (kritická překážka, zranění jiného běžce apod.). Platí však, že při registraci na běh každý účastník souhlasí s Podmínkami účasti na běhu. Vodič tedy nemá za ostatní běžce žádnou povinnost ani právní zodpovědnost.

  10. Žádný stres. Neriskuje zranění svoje ani spoluběžců. Raději zpomalí nebo oběhne kritické místo (sráz, koryto potoka, neprůchozí místo apod.) a doběhne svůj úsek případně i se zpožděním. Informaci o vzniklých obtížích či zpoždění může vhodně předat na WhatsApp skupinu trasy. V každém případě – není to závod. Ztráta se může dohnat později.